Uitvoerder van het kunsten-en cultureel-erfgoedbeleid van de Vlaamse Regering

News

Educatieve toolkit en online spel gelanceerd voor Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed

25.10.2018
Toolkit for teachers
Toolkit for teachersToolkit for teachers

De Europese Commissie lanceert een toolkit voor leraren in alle 24 officiële talen van de EU. De doelgroep van de toolkit zijn leraren en leerlingen van de lagere en secundaire school (leeftijd 10-15 jaar). De toolkit helpt leerkrachten om bij lessen en klasgesprekken jongeren spelenderwijs kennis te laten maken met het rijke en diverse culturele erfgoed van Europa.

In het kader van het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed heeft de Europese Commissie enkele interactieve activiteiten ontwikkeld om leerlingen aan te moedigen hun cultureel erfgoed te ontdekken. De gloednieuwe toolkit voor leerkrachten 'HET CULTUREEL ERFGOED VAN EUROPA’ richt zich op een beter begrip van cultureel erfgoed, zowel in de directe lokale gemeenschap als in een Europese context. Door leerlingen te helpen hun cultureel erfgoed te waarderen en te koesteren, kunnen ze de diversiteit ervan ontdekken en een interculturele dialoog opstarten over hetgeen we gemeenschappelijk hebben. Kinderen en jongeren bewust maken van de waarde van ons gedeelde erfgoed is een hoofddoelstelling van het Europees Jaar en een voorwaarde voor het behoud van het Europese culturele erfgoed.

De toolkit is bedoeld om docenten werkzaam in diverse vormen van onderwijs en in verschillende vakken te helpen bij het introduceren en bespreken van cultureel erfgoed in de klas en daarbuiten. Leerlingen van tien tot en met vijftien jaar kunnen op allerlei manieren aan de slag gaan met het materiaal. De speelse en boeiende activiteiten zijn een uitnodiging om na te denken over de volgende vragen: wat is cultureel erfgoed en waarom is het belangrijk om het te koesteren en te behouden? Wat is het culturele erfgoed van Europa en waarom wordt het gedeeld over nationale grenzen heen? Relevante bronnen en thema’s worden aangereikt voor projecten om jongeren te laten kennismaken met cultureel erfgoed in Europa en hun betrokkenheid bij dit erfgoed te bevorderen. Het is ook bedoeld om het gevoel te versterken van deel uit te maken van een Europese familie. 

Wat zit er in de toolkit?

  • Een docentenhandleiding legt uit hoe de toolkit te gebruiken en introduceert alle elementen.
  • Twee lesplannen.
    • In de eerste les speelt een online spel over cultureel erfgoed een centrale rol. Docenten kunnen dit spel gebruiken om het onderwerp op een speelse en educatieve manier te introduceren.
    • In de tweede les worden leerlingen aangemoedigd om de Europese dimensie van hun cultureel erfgoed te verkennen.
  • Zestien concrete projectvoorstellen om samen met studenten uit te voeren binnen of buiten het klaslokaal, bijvoorbeeld:
    • Pop-upartiesten: kunstworkshops meenemen in de klas
    • Tijdcapsules: hoe zou uw dagelijks leven er over duizend jaar uitzien?
    • Een monument adopteren: word de persoon die gekoppeld is aan je favoriete monument!
    • DiscoverEU: uw Europese bucketlist: een lijst samenstellen van hun top vijf - cultureel erfgoed - plaatsen om te bezoeken
    • We gaan dansen! Traditionele dansen leren uit heel Europa
    • Het Europees erfgoedlabel: verkenning van de mijlpalen van de Europese schepping
  • Het online spel "Speurtocht naar cultureel erfgoed" is toegesneden op studenten tussen de 10 en 12 jaar oud en tussen 13 en 15 jaar oud. De game laat jongeren kennis maken met het Europees cultureel erfgoed en zorgt voor gespreksstof. Je kunt de game spelen met twee of in groepjes, met de leerkracht als begeleider. 

Je kunt de toolkit en het online spel Speurtocht naar cultureel erfgoed downloaden via de EYCH website.

De inhoud is universeel en kan na 2018 worden gebruikt.